Koch Borászat - Borota

Ügyvezető igazgató:

Koch Csaba

A birtok története:

Borászatunk a Hajós-Bajai borvidéken, Borota község határában, a Baja-Kiskunhalas főútvonal mellett található.Nagyapáim és dédapáim is szőlőtermesztéssel és borkészítéssel foglalkoztak, ezért már gyermekkoromban megszerettem a szőlőt, a löszfalba vájt pincék illatát és hangulatát. Első szőlőültetvényemet nagyapám vásárolta nekem 1991-ben, Hajóson.Felsőfokú tanulmányaimat is szőlész-borász szakmérnökként fejeztem be. Folyamatosan növeltem a szőlőültetvényeim területét, s a császártöltési borospincéket kinőve 1996-ban egy új pincészetet építettem.

A pince és a hozzá tartozó üzem bemutatása:

Az elmúlt közel húsz évben számos fejlesztés eredményeként alakult ki a Koch Borászat központja, amit egy 40 hektáros,összefüggő szőlőterület ölel át, alig egy kilométerre Borota községtől. A borászati üzem a legkorszerűbb technológiával rendelkezik a feldolgozástól a palackozásig. Az üzem teljes kapacitása 18 000 hl. A technológiai berendezések,a pince, az irodák, az óvodás gyerekek szüretelését biztosító szőlő mintakert, a wellness részleggel felszerelt panzió, az elegáns borkóstoló épület, a kádár szakmát bemutató múzeum és az autentikus kádárlakás együttese várja a boraink és bortermelési filozófiánk iránt érdeklődőket. Elődeinkre emlékezve az itteni épületeket a felső-bácskai hagyományokat megidéző sváb barokk stílusban hoztuk létre. A pincénk körül 40ha-os kiváló szőlőterületeink találhatók, saját telepítésű fiatal ültetvényeink minőségi fajtákkal. (Kadarka, Pinot Noir, Kékfrankos, Chardonnay, Ottonel Muskotály, Rajnai Rizling, Cserszegi Fűszeres, Cabernet Sauvignon, Cabernet Franc) Ez a terroár a borvidék egyik gyöngyszeme. A felső-bácskai barna csernozjon talaj magas humusz-, mész és tápanyagtartalma, jó vízgazdálkodása miatt az itt termelt szőlőből készült borokat gazdag íz- illatanyagok, nagy, de szép savak és magas alkoholtartalom jellemzi. Borászatunk 1996-ban költözött a jelenlegi helyére, mivel a löszfalba vájt császártöltési pincéket kinőttük és itt sikerült egy fejleszthető pincészet alapjait leraknunk, amit több ütemben építettünk, bővítettünk. Folyamatosan fejlesztjük pincénk technológiáját és javítjuk boraink minőségét. Szőlőfeldolgozást korszerű és kíméletes membránpréssel végezzük, az üzemben új szivattyúkkal és tárolótérrel rendelkezünk. Palackozó sorunk új, modern, legszigorúbb élelmiszerbiztonsági és higiéniai követelményeknek megfelel. Fehér- és rosé boraink elkészítése reduktív technológiával történik, még vörös borainknál nagy tölgyfahordós és barrique hordós érlelés után még palackos érlelést is végzünk prémium kategóriás borainkon.

Az ültetvény bemutatása:

Hajós-bajai szőlők a felső-bácskai barna csernozjom talaj magas humusz-, mész és tápanyagtartalma, valamint jó vízgazdálkodása miatt az itt termelt szőlőből készült borokat gazdag íz- illatanyagok, nagy, de szép savak és magas alkoholtartalom jellemzi. Saját művelési módot alakítottunk ki. Általunk kialakított művelés módunk lényege, hogy a szőlő növekedését nem korlátozzuk. Nagy, de szellős lombozatot alakítunk ki, mely jelentősen növeli a szőlőtőke fotoszintetizáló képességét, így a szőlő és a bor minőségét.

A Hajós-Bajai Borvidéken saját szőlőművelés módot alakítottunk ki saját szőlőtermesztéstechnológiát dolgoztunk ki, melynek lényege, hogy a szigorú metszés és a sylvoz művelésre jellemző szálvessző lekötés után a vegetációs időszakban nem bújtatjuk a hajtásokat, ne korlátozzuk a szőlőtőke szabad növekedését. Nagy szellős lombozatot érünk így el, a növény igényei szerint növekszik és kapaszkodik a huzaltartó drótokhoz,kialakítva a számára legkedvezőbb, és a fotoszintézis szempontjából leghatékonyabb lombozatot. Nyár végén egyszer, csekély módon csonkázunk. Az eredmény magas minőség és alacsony önköltség, hiszen rengeteg kézimunka erőt spórolunk meg. A szőlőtőke boldog,hiszen a lehető legtöbb napfényt tudja hasznosítani.

Hajós-Bajai területeink:

Pinot Noir: 2 hektár
Kadarka: 0,5 hektár

A birtok borai:

A Koch Borászat 2014-ben elnyerte rangos Év pincészete díjat. Borainkkal számos hazai és nemzetközi versenyen kiemelkedő eredményekkel szerepelünk. Versenyeredményeinket az alábbi linken tekinthetik meg: http://www.kochboraszat.hu/hirek/versenyeredmenyek.html

Vendégfogadás és egyéb szolgáltatások:

A KOCH borászat egy nyolcszobás panzióval bővült, ahol 24 vendéget is magas színvonalon el tudnak látni. A kulináris élvezetek mellett, a kemencés vacsora, az elmaradhatatlan pincelátogatás után, lehetőség van a kádár múzeum és az autentikusan berendezett kádár lakás megtekintésére is.Ha az utazás okoz nehézséget a vendégnek, abban is tud segíteni a KOCH panzió, hisz saját bor taxiján szállítja a vendégeit a közeli városokból. A borászat egyszerre 3 csoportot is tud fogadni 2 vendéglátós pincében és egy kóstoltató helyiségben, csoportonként 20-60 főig. A vendéglátás mellett aktív programot is kínálunk vendégeinknek. Cégeknek, baráti társaságoknak csapatépítő tréningre, játékokra van lehetőségük a borászat területén, amely a szőlővel és borral kapcsolatos.

Természeti és kulturális látnivalók a környéken:

A Koch Borászat Kft. a fenti elvek mentén, a borászat központjában olyan komplex örökségvédelmi és borbemutató helyet hozott létre a kádármúzeummal, a hantolt pincével és a hamisítatlan boros tanyával, ami egészen egyedül álló az Alföldön.A fejlesztési projekt tartalmazza a környezet kulturált, látogatóbarát infrastrukturális rendezését, a látnivalók akadálymentes, biztonságos megközelítését, megőrzését, valamint az integrált látogatómenedzsment rendszer kialakításával elősegíti a komplexum területére érkező külföldi-belföldi látogatók irányítását, zökkenőmentes eligazodását.